För några månader sedan ringde en säljare från ComHem och erbjöd billigare månadsavgift och en ny digitalbox mot tolv månaders bindningstid. Eftersom jag ska bo kvar på samma ställe under tolv månader svarade jag ja till erbjudandet.
Boxen kom och jag kopplade in den. Det var problem från början med denna box. Ljudet funkade inte förrän efter cirka tjugo minuter från att boxen sattes igång (varje gång) och det gick inte att höja och sänka med fjärrkontrollen när det väl kom igång. Jag anser att bild och ljud är de två viktigaste faktorerna när det kommer till tv-tittande. Så jag ringde till ComHem och ville höra hur detta problem kunde lösas.
Deras svar var att just denna boxen hade "en bugg i systemet". Alla boxar av denna typ var lika dåliga, så det var ingen idé att de skickade ut en ny. Då ville jag så klart ha en annan, likvärdig box istället - som funkade.
Jag undrade samtidigt varför de sålde boxar som de visste var trasiga? Svaret jag fick var att det ju bara var ljudet som strulade lite, och att alla hade samma problem som jag. Mitt svar blev att jag inte bryr mig om hur många andra som har samma problem, utan att jag ville ha problemet löst.
Det skickades till slut ut en annan digitalbox till mig. En box som jag inte gått med på att ha, men jag ville ju ha ljud på tv:n, så jag tog emot den.
Det strulade dock till sig igen. Denna box hade ett brummande ljud som istället överröstade tv-ljudet (som nu funkade). Jag fick alltså kontakta ComHem igen för att försöka få bukt med problemet. Svaret blev att denna typ av box har en liten fläkt i sig som kan låta lite. Mitt svar blev då att jag inte tror att den ska överrösta ljudet på tv:n, och inte heller låta som min fyra år gamla dator precis innan den dog. Det kunde de hålla med om. Så en ny box, av samma modell skulle skickas ut.
Jag väntade och väntade på att avin skulle dimpa ner i brevlådan för att hämta ut boxen. Det kom ingen. Jag ringde igen och fick ett uthämtningsnummer. Väl på uthämtningsstället sa personen som jobbar där att det inte finns ett sånt nummer, att jag måste ha fått någon siffra fel, men att han skulle kolla på lagret ändå. Efter en lång stunds letande (jag fick också kolla) hittades inget paket till mig från ComHem.
Jag kontaktade de än en gång, och fick svaret att det inte var någon box utskickad till mig, De ansåg nu istället att jag först skulle skicka in den gamla boxen och att den skulle in på lagning, och att jag under tiden skulle få kompensation för utebliven tv. Jag frågade vad kompensationen skulle bli. Att inte betala tv-kostnaden, blev svaret. Detta ville inte jag, utan jag ville bara ha en fungerande box - som säljaren sålde till mig. Och jag undrade igen hur de kunde skicka ut en massa boxar som var defekta?! Då svarade en kille i kundtjänst: "Hur skulle det se ut om vi talade om alla fel som vi har på våra boxar? Då skulle vi ju inte få de sålda".
Kundtjänst säger att de inte kan hjälpa mig, utan att jag måste reklamera boxen på Internet istället. Jag gjorde som de sa.
Jag gav ComHem två alternativ:
1. Att få hem en fungerande box.
2. Att skicka tillbaka boxen och säga upp bindningstiden som jag fick när jag tog den trasiga boxen.
Fick svar att jag ska kontakta kundtjänst angående detta ärende. Blev ju så klart ett mail tillbaka där jag sa att kundtjänst bett mig kontakta reklamationsavdelningen via Internet, och nu inväntar jag svar.
M-A Klagner
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar